Pitching : de tips van Les Branchées en de Pecha Kucha methode | Acteur.be

←Alle artikels

nieuws
Pitching : de tips van Les Branchées en de Pecha Kucha methode

Je hebt de vraag, "Waar werk je momenteel aan?" al beantwoord? Je hebt je project al aan potentiële partners of investeerders gepresenteerd? Dus, je hebt al een pitch gegeven!

De 5 tips van Les Branchées om een goede pitch te geven

Het anglicisme "pitch" (1) wordt inderdaad gebruikt om de korte presentatie van een project, de korte samenvatting van een plot of een scenario aan te duiden. Als je deze vorm van betoog al hebt geoefend, weet je het: een pitch die is beter als die werd voorbereid. Er is niets erger dan verstrikt raken in je verhaal, de draad van je gedachtengang verliezen of beseffen dat je het belangrijkste vergeten zeggen bent, nadat je je presentatie hebt beëindigd.

Je hebt misschien al gehoord over de mythe van de 'elevator pitch'; de monoloog van maximum één minuut die je zou houden voor een belangrijk persoon die je ontmoet in de lift. Gebruikt om de korte tijd te symboliseren die nodig is om de essentie gezegd te krijgen, is deze metafoor echter niet de meest waarschijnlijke manier in geval van het presenteren van een pitch - wij hebben Mark Zuckerberg nooit ontmoet in een lift. Waarschijnlijk sta je voor een jury, leg je je project uit op afspraak of vat je het samen tijdens een netwerkevenement.

(1) korte presentatie van een project, beknopte samenvatting van een plot of scenario

Enkele tips: 

  • zorg dat je een paar zinnen (of trefwoorden) bij de hand hebt om je pitch te markeren.

  • neem de tijd: de persoon/personen die voor je zitten, horen je voor de eerste keer praten over je project.

  • stel jezelf voor aan het begin van je pitch en herhaal de naam van je project meerdere keren. 

  • leer je pitch niet uit het hoofd. Dat maakt je presentatie minder rigide en je vermijdt ook genante stiltes!

  • hou je enige doel voor ogen van bij het begin: wat wil je bekomen van je toehoorder(s)?i

  • vermijd absoluut je pitch af te sluiten met "...en dus, dat is het"! 

Uiteraard is elke pitch anders! Probeer dus zoveel mogelijk over je publiek te weten om zo goed mogelijk aan de verwachtingen te beantwoorden. Zorg er echter ook ten allen tijde voor dat je authentiek blijft: je hoeft niet veel te bewegen als je een introverte persoon bent of je discours te kruiden met grapjes als dat soort humor geen natuurlijk gegeven is voor je.

Wat omvat de 'Pecha Kucha' methode die tijdens de pitching sessie op het festival Are you Series in BOZAR wordt gebruikt?

Elk jaar in december programmeert Bozar Are You Series het enige Belgische (en tweetalige) festival gewijd aan televisieseries. Serieprojecties, talks & meetups, pitch-sessies staan ​​op het programma. Het festival Are You Series is niet alleen een etalage voor de meest geavanceerde series, zowel nationaal als internationaal, het wil nieuw talent boven water laten komen.

Tijdens de dag, die is gewijd aan professionele vergaderingen, hebben acht van geselecteerde projecten (2) de mogelijkheid om voor een panel van televisie-omroepen en Belgische en internationale agenten te pitchen. Het merendeel van de geselecteerde projecten heeft nog geen producent. Zowel voor het opkomend of gevestigd talent dienen de pitches aan twee voorwaarden voldoen: de pitch moet in 'Pecha Kucha' formaat en in Engels worden gegeven;

Bij Pecha Kucha, ook wel de 20 * 20-techniek genoemd, moet men het project/idee presenteren in 20 afbeeldingen, elk ingesteld op 20 seconden.

Laure Hendrickx, mede-organisator van het Are You Series-festival met Juliette Duret en Pascale Valcke, werpt licht op de keuze van deze specifieke pitch-techniek voor de pitching-sessie van het festival.

Wat houdt jouw pitch-ervaring in?

Als producent van films en evenementen (3) woonde ik vele pitchingsessies bij, meer bepaald op de Series maniaSérie series in Fontainebleau, op veel filmfestivals.

Het pitchen is een zeer moeizame oefening voor auteurs/makers, zowel voor beginners als ervaren rotten. Dit talent is niet aangeboren, zelfs al zijn we heel goed van op de hoogte van hetgeen waarover we spreken.

Dit is de ontbrekende schakel in België, we hebben zoveel geweldige talenten en projecten, maar we hebben moeite om die projecten in een paar minuten te verkopen aan een publiek van producenten of distributeurs. We zijn er gewoon niet in geoefend!

Waarom wordt het Pecha Kucha formaat opgelegd voor de Pitching-sessie van Are You Series?

Het grote voordeel van Pecha Kucha is precies de beperking. De Pecha Kucha is gemillimeterd. Onmogelijk om te improviseren! Dit is vaak een voordeek: het dwingt de pitcher ertoe om de pitch te bewerken!

Deze beperking maakt het tegelijk ook creatief. Het formaat dwingt om naar het project te kijken doorheen een nieuw prisma, om andere formaten te zoeken dan het gebruikelijke schema "synopsis / bedoeling". Een ander voordeel is dat Pecha Kucha ritme creëert. Een pitch is succesvol als het publiek alert blijft, als je hun aandacht onderweg kunt vasthouden! De Pecha Kucha dwingt om naar de essentie te gaan: "Wat wil ik laten zien in 10 afbeeldingen?"

Het pitchen is een zeer moeizame oefening voor auteurs/makers, zowel voor beginners als ervaren rotten. Dit talent is niet aangeboren, zelfs al zijn we heel goed van op de hoogte van hetgeen waarover we spreken. LAURE HENDRICKX

Waarom wordt het Engels verplicht?

Bij Are You Series pitchen de auteurs uitsluitend in het Engels. Zelfs als ze zich niet op hun gemak voelen in deze taal, zullen ze er onvermijdelijk mee worden geconfronteerd, de productie van een serie geschiedt vaak op een internationale markt!

Are You Series biedt auteurs een beschermde plek om hun functioneren op deze internationale markt te oefenen, terwijl ze zich vaak nog in een embryonale fase van hun project bevinden. Ze pitchen hun project voor een welwillend panel dat hen onmiddellijk feedback geeft. Het is nodig om het pitchen zoveel mogelijk te oefenen als men er goed wil in worden.

Hoe kan Pecha Kucha inspirerend werken bij andere gelegenheden?

De Pecha Kucha methode kan in het openbaar of in 1 op 1 worden gebruikt. Het idee is om de pitch te structureren door zich op enkele elementen te richten. Dit kunnen de synopis zijn, het hoofdpersonage, de bedoelingen van de maker, productiebeperkingen (budget, ...), call-to-action (4) (bvb "ik mis hem nog steeds evenveel"). Een pitch die krachtig is opgebouwd en voorbereid zal des te dynamischer zijn naar de toehoorder!

(2) de maker van de serie moet aanwezig zijn, alleen of vergezeld van een producent of co-creators
(3) Néon Rouge, Festival, Millenium
(4) middel om een gesprekspartner/toehoorder aan te moedigen tot actie over te gaan

 

Bron: Mediarte